Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Send tilbage hvis ikke fundet

0 views
Skip to first unread message

Janus Sander Schiøtte

unread,
Dec 16, 2002, 5:30:50 PM12/16/02
to
HEJ..
Kan det lade sig gøre at lave en fejlside der sender brugeren
tilbage hvor han kom fra hvis siden ikke findes?

eks. Jeg har brugt det password-script som ligger på html.dk.

Men jeg syntes det ser så træls ud at man bare for beskeden
"Siden kan ikke vises" hvis man skriver et forkert password. Så
jeg tænkte hvis jeg kunne lave en fejlside der siger "forkert
pass" og sender tilbage. Kan man det?

Andre forslag til en anden løsning er oxo meget velkomne... :-)

mvh Janus

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jens Peter Karlsen

unread,
Dec 16, 2002, 9:41:47 PM12/16/02
to
Ja, brug history.go(-1) på fejlsiden.
Du bør nok lige tilsætte en lille timeout først så de kan nå at se
fejlmeddelelsen inden de kommer tilbage.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

Janus Sander Schiøtte

unread,
Dec 17, 2002, 4:05:26 AM12/17/02
to
Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Ja, brug history.go(-1) på fejlsiden.

Hvordan skal det skrives og hvor?

Jeg går ud fra at fejlsider kun kan laves hvis man har en server der
tilbyder det?
Jeg har ikke lavet fejlsider før! Men er det ikke bare det samme som
en hvilken som helst anden side?

Hintzmann

unread,
Dec 17, 2002, 9:40:02 AM12/17/02
to
"Janus Sander Schiøtte" <Su...@oncable.dk> wrote in message
news:atlk6q$547$1...@sunsite.dk...

> HEJ..
> Kan det lade sig gøre at lave en fejlside der sender brugeren
> tilbage hvor han kom fra hvis siden ikke findes?
>
> eks. Jeg har brugt det password-script som ligger på html.dk.

Hej Janus

Hvis det script du bruger er det her ?
http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/

Så har jeg lavet en udvidelse, der tjecker på filen før der redirectes til
den.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/js/jslogin/index2.html

På den måde undgår man "Siden kan ikke vises".

Scriptet er supportet i nyere browsere MSIE5+, Mozilla/Netscape6+ og tildels
Opera7.

Held og lykke

Hintzmann

Janus Sander Schiøtte

unread,
Dec 18, 2002, 10:46:52 AM12/18/02
to
> Så har jeg lavet en udvidelse, der tjecker på filen før der redirectes til
> den.
> http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/js/jslogin/index2.html
>
> På den måde undgår man "Siden kan ikke vises".

Det lyder simpelthen super duper :-)
Tusind tak for hjælpen du... gider du lade det ligge nogle dage, så jeg har
tid til at kigge på det?

Mvh Janus

Janus Sander Schiøtte

unread,
Dec 18, 2002, 3:07:13 PM12/18/02
to
Jeg har nu haft kigget lidt på sagen... ;-)
Men da jeg ikke rigtigt ved noget om java endnu, er det lidt svært for mig at
gennemskue hvad der sker... Hvis du gider må du meget gerne skrive lidt om
hvad det er der sker.....

Har jeg ret i at scribtet forventer at få et svar fra den pågældende fil,
hvis ikke den for det forventede svar vil den da sige "forkert password" ?

Mvh Janus

Hintzmann

unread,
Dec 19, 2002, 2:26:21 AM12/19/02
to

"Janus Sander Schiøtte" <Su...@oncable.dk> wrote in message
news:atqkhh$gk3$1...@sunsite.dk...

> Jeg har nu haft kigget lidt på sagen... ;-)
> Men da jeg ikke rigtigt ved noget om java endnu, er det lidt svært for mig
at

Lille rettelse Java er ikke det samme som JavaScript. ;-)

> gennemskue hvad der sker... Hvis du gider må du meget gerne skrive lidt om
> hvad det er der sker.....

JavaScriptet kombinere brugernavn og adgangskode til stien til et
HTML-dokument, som den redirecter til.
Hvis login er forkert får man normalt en kedelig fejlbesked. Men dette
script prøver først at kontrollere om filen eksistere før den redirecter til
det.

> Har jeg ret i at scribtet forventer at få et svar fra den pågældende fil,
> hvis ikke den for det forventede svar vil den da sige "forkert password" ?

Ja, den forventer et svar fra HTML-dokumentet.

Den inkludere HTML-dokumentet som en JS-fil. Findes filen bliver javascript
funktionen "pageReady()" kørt, som redirecter til filen. Findes den ikke
sker der en timeout efter 3 sek. som alert'er "Forkert login" (Kan også
redirecte til en anden side.)

For at et HTML-dokument kan opfattes både som et HTML-dokument og en JS-fil
skal der indsættes nogle ud-kommenteringer.

I HTML sætte man kommentar med <!-- og -->.
I Javascript bruger man /* og */ som kommentar.

Hvis man kombinere dem som vist i filen hintzmann.html
<!--
/*-->
<html>
<body>
<!--*/ //-->
if (window.pageReady) pageReady();
<!--
/*-->
</body>
</html><!--*/ //-->

Kan filen hentes både som HTML og JS.

Ideen med at kombinere HTML og JS i et dokument via udkommentering har jeg
fået fra Tantek
http://www.tantek.com/log/2002/11.html#L20021121t1730

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål :-)

Hintzmann


Jesper Brunholm

unread,
Dec 19, 2002, 3:53:31 AM12/19/02
to
Janus Sander Schiøtte wrote:
> HEJ..
> Kan det lade sig gøre at lave en fejlside der sender brugeren
> tilbage hvor han kom fra hvis siden ikke findes?

Jeg vil give lidt basic info som ikke lige er kommet frem...

En fejl-side hedder som regel en 404-not found-side.

Man kan angive hvilken fil der skal bruges som 404-not-found-side i en
fil som ligger på serveren, som hedder htaccess. Det er ikke noget man
har adgang til på normale webhoteller.

> eks. Jeg har brugt det password-script som ligger på html.dk.
>
> Men jeg syntes det ser så træls ud at man bare for beskeden
> "Siden kan ikke vises" hvis man skriver et forkert password. Så
> jeg tænkte hvis jeg kunne lave en fejlside der siger "forkert
> pass" og sender tilbage. Kan man det?

Det er jo straks lettere, så ved vi hvilken side vi skal skrive script
på - du kan jo lave en javascript-back knap som anbefalet af andre. Den
skal man selvfølgeligt selv trykke på, hvis du vil undgå det må du ud i
noget scripting a la (pseudo-kode)

hvis password er korrekt{
luk ind på siden med ét body-tag
}ellers{
giv fejlmeddelelse i et andet body-tag, som også redirecter efter
x-sekunder ligesom en standard "siden-er-flyttet" - side
}

ok?

mvh

Jesper Brunholm

0 new messages